” Sinulla voi olla tottumuksia, jotka heikentävät sinua. Muutoksen salaisuus on keskittää kaikki voimasi, mutta ei vanhan vastustamiseen, vaan uuden rakentamiseen. ”
– Sokrates
Asiakastutkimukset
liiketoimintakonseptin kehittämiseksi
Asiakastutkimukset
liiketoimintakonseptin kehittämiseksi
Kokonaisvaltainen paketti innovaation parempaan kaupallistamiseen. Työ sisältää asiakasarvokartoituksen, asiakastarvekartoituksen, hävittyjen kauppojen syiden selvittämisen sekä ostokriteeristön selvittämisen.
Asiakasarvokartoitus
Asiakasarvokartoitus on pienimuotoinen laadullinen tutkimus, joka tehdään asiakkaan vallitsevaan asiakaskuntaan olemalla heihin yhteydessä puhelimitse. Tarkkaan mietityillä avoimilla kysmyksillä ja keskustelua syventävällä otteella otetaan selvää asiakkaan arvostuksen kohteet, joista saadaan tukea johdon päätöksille, argumentteja markkinointiviestintään ja myynnin työkaluiksi.
Asiakastarvekartoitus
Asiakastarvekartoitus on laadullinen tutkimus. Sen avulla selvitetään idean kannattavuutta ja toimivuutta kaupallistamisen näkökulmasta. Samalla selvitetään, millaisia todellisia tarpeita potentiaalisilla asiakkailla on ja millaisista toiminnallisuuksista on heille eniten hyötyä.
Hävittyjen kauppojen kartoitus
Neutraalin tahon tekemän tutkimuksen avulla saadaan selville, miksi asiakkaan tarjous on hylätty. Tämän avulla saadaan selville, missä asioissa toimintaa pitää kehittää ja missä asioissa kilpailijat ovat tehteen työnsä paremmin.
Ostokriteeristön selvitys
Selvitetään ennakkoon asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavat tekijät (ajankohta, ominaisuudet, vaatimukset). Tämän avulla tuotekehitys saa ennakkoon tietoa, onko heidän tuotteensa/palvelunsa kriteeristön mukainen.
Kartoitusten työvaiheet
- Tuotekehitystiimin haastattelu
- Asiakasarvokartoitus: nykyasiakkaiden haastattelut (4 asiakashaastattelua)
- Asiakastarvekartoitus: potentiaalisten asiakkaiden haastattelu (4 asiakashaastattelua)
- Hävityt kaupat: kyseisten tahojen haastattelu (2 asiakashaastattelua)
- Käytyjen tulosten ja kehitysehdotusten läpikäynti tuotekehitystiimin kanssa
Kiinnostuitko?
Ota meihin yhteyttä tai jätä yhteydenottopyyntö alla olevalla lomakkeella. Voit halutessasi myös kertoa tarkemmin, millaisesta asiasta on kyse.
Jatketaan keskusteluja vaikkapa kahvikupin ääressä luottamuksellisesti.